Loterij uitslag ‘wie wordt mijn 3000ste volger?’ en wat er mis ging
Mijn idee om bij 3000 volgers op Twitter iets leuks te doen komt nu tot uitvoering. In mijn eerdere blog staat alles over de prijs en hoe ik ga loten om dit proces transparant te laten zijn.
De loting via Google Hangout On Air
Ik heb besloten om de loting op te nemen en zag dat Google net Hangout On Air had uitgerold. Leuk om gelijk een vernieuwde tool te gebruiken als test wat je er mee kan. Ik ben met de loting niet helemaal live gegaan maar de uitzending die je maakt wordt opgenomen en daarna op je Youtube account geplaatst. Via Google+ en Youtube kan de uitzending verder worden gedeeld.
Alles voor transparantie; een opname van de loting, een screenshare van de website in beeld waar ik een random number generator het winnende nummer heb laten kiezen, alle twitter volgers op volgorde geïmporteerd in een Excel sheet om zo de winnaar te vinden.
Het resultaat
De bedoeling was natuurlijk een winnaar én een video om te delen zodat iedereen kan zien hoe de loterij is gegaan. Niet dus! Wel een winnaar, geen video want de upload naar Youtube en de video op mijn Google+ pagina zijn niet beschikbaar.
Daar gaat de transparantie van de loting…
En nu?
Ik wil de loting niet nog een keer doen, dat vind ik niet eerlijk voor de winnaar. Het komt erop neer dat dit een lesje wordt in geloofwaardigheid. Ik maak de winnaar bekend zonder bewijs en de vraag is ben ik geloofwaardig en betrouwbaar genoeg? Het is meer een retorische vraag voor mijzelf dan een open vraag. Ik heb nogmaals een Hangout On Air gestart waarin ik een korte toelichting geef en de winnaar bekend heb gemaakt.
De winnaar!
Maak ik in deze video bekend.
Nog enkele tips
- Test uitgebreid een nieuwe tool voordat je die openbaar inzet en tegelijkertijd moet je niet bang zijn om te experimenteren. Een dunne lijn maar het levert wel resultaat op.
- Gebruik de tool niet omdat het nieuw is of omdat iedereen het doet maar kijk goed waar je doelgroep zit. Per slot van rekening doe je het voor hen.
- Vraag hulp en advies over het gebruik van tools en je krijgt het (gratis).
- Als het fout gaat, wees daar zo open mogelijk over en maak die fout niet nog een keer. Vergevingsgezindheid heeft zijn grenzen.
- Spontaan een actie doen is leuk maar bedrijfsmatig moet dit wel in je totale strategie en in de content en sociale marketing strategie passen. Zorg dat je een jaarplan hebt maar ook dat je op de actualiteit kun inspelen.
- Zit je nog aan het begin van de ontdekkingstocht in de sociale media? Verdiep je dan niet te veel in de tools maar start met sociaal zijn. Als het goed is ben je dat, anders zou je niet de sociale media willen ontdekken. Ben je het toch niet dan is mijn tip ‘get out’ want het brengt je niks.
- Nog enkele praktische tips over het gebruik van Google Hangout On Air.
Conclusie
Deze actie is een privé initiatief waarbij het sentiment toch net anders is dan bij een bedrijfsmatige actie. Een foutje wordt je echt wel vergeven als je daar zelf open in bent. Wel heeft mij dit weer eens goed doen nadenken over transparantie en fouten maken. Er komen steeds meer acties via sociale media. Je kunt van alles winnen, hetzij via een loting hetzij via een wedstrijd. De meest in het oog springende en actuele acties in de horeca en retail foodservice die ik ken zijn de bedenk het nieuwe Hema broodje, de La Place zomer smoothie en de bekendse burger van McDonalds. Hoe transparant zijn de voorwaarden van dit soort acties en betrekken deze bedrijven nu echt hun fans erbij en wat levert hen dat op? Zijn er al acties bekend waar grote fouten in zijn gemaakt en heeft het ebdrijf dat zelf ook toegegeven? Vragen voor een toekomstige blogpost.
Ik nodig iedereen uit die het niet eens is met de uitslag en tips of aanvullingen heeft om te reageren.