Mijn 80.000ste tweet is voor mijn moeder en de #zorg!
Mijn 80.000ste tweet. Die is voor mijn moeder en de #zorg! En je kunt ‘mij’ als zorginstelling ‘winnen’ https://t.co/oDJOzv3MV3 #80Ktweet
— Kim van Velzen (@kimvanvelzen) 29 april 2015
Mijn 80.000ste tweet. Ja ik ben behoorlijk actief via Twitter. Het platform waar ik mensen ontmoet, plezier beleef en soms hele indringende persoonlijke ervaringen voorbij zie komen. Daarnaast levert het mij kennis en een uitbreiding van mijn netwerk op. Niet onbelangrijk ook. En daarom wil ik voor deze mijlpaal iets terug doen voor andere mensen. In het bijzonder voor kwetsbare mensen. Ik zit mijn hele leven al in de wereld van eten, drinken en gastvrijheid. Daar waar mensen blij worden gemaakt. Sinds het begin van dit jaar zit ik ook in de zorg. Voor mijn moeder. Meer hierover lees je in het artikel ‘Communicatie met zorg’. Ik geloof heilig dat de communicatie in de zorg een heel stuk beter kan. Met meer zorg. Dat heb ik zelf ervaren en met die ervaring kan ik zorginstellingen helpen die open staan voor meer verbeteringen op dit gebied. Communicatie, empathie en gastvrijheid komen hier samen.
Dus wat ga ik doen deze zomer?
Ik ga een zorginstelling helpen. Voor noppes. Met hun patiëntcommunicatie en gastvrijheid.
Waarom?
Mijn ervaring delen om communicatie en gastvrijheid in de zorg te kunnen verbeteren. Een stukje uit het artikel Communicatie met zorg: De essentie van wat nodig is om ‘patiënt en familie centraal te stellen in communicatie’ kun je alleen maar raken als je dit zelf als betrokkene meemaakt. Vanuit zo’n situatie komt ziekenhuiscommunicatie ineens in een heel ander perspectief te staan. Pas door het toepassen van deze ervaringen kan een communicatiestrategie worden verrijkt en worden gezocht naar oplossingen die bijdragen aan de oh zo gewenste en noodzakelijke verbeteringen in communicatie. Het duivelsdilemma is dat je deze ervaring echt aan niemand gunt. Deze ervaring ook niet anders kunt geven of simuleren voor de professionals van een ziekenhuis. Maar die ervaring meemaken en voelen is wel een absolute noodzaak voor het fundamenteel verbeteren van de communicatie. Met als randvoorwaarde dat er ook echt de wil is bij het ziekenhuisbestuur om dit te verbeteren. En dat empathisch vermogen wordt gezien als een veel belangrijkere waarde en een absolute randvoorwaarde is in het vertrekpunt van communicatie door specialisten, verpleegkundigen en faciliterend personeel.
Waarmee ga ik helpen?
Ik maak een scan van de (algemene) patiëntcommunicatie en de gastvrijheid in de zorginstelling. Daaruit volgt een serie tips en adviezen die wel of niet kunnen worden gevolgd. Ook geef ik twee workshops of presentaties ‘Communicatie met zorg’ over gastvrijheid en communicatie in de zorg. De scan, de tips en adviezen en de workshops zijn sterk gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van mijn moeder (patiënt), mijn vader en mij.
Welke zorginstelling ga ik helpen?
Dat kun jij bepalen. In elke zorginstelling liggen mensen en dat is waar het voor mij om draait. Hun verblijf een heel klein beetje beter maken, of voor een moment leuker maken en last but not least het contact tussen zorgverleners en die mens (patiënt en familie) menselijker maken.
Meld je aan
Iedere zorginstelling kan zich aanmelden. Je kunt ook een zorginstelling aanmelden waar ik dan contact mee opneem omdat je vindt dat die het verdient. Of nodig heeft. Directie, managers en medewerkers mogen natuurlijk ook hun eigen zorginstelling aanmelden. Vul het aanmeldformulier in en misschien maken wij dan deze zomer kennis met elkaar. Aanmelden kan tot en met 15 mei 2015. Op 22 mei 2015 maak ik bekend welke zorginstelling ik deze zomer mag gaan helpen.
Aanmelden gratis scan communicatie en gastvrijheid
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Update Via Twitter biedt @ApvanderPijl nog een dagdeel ondersteuning aan bij de zorgcase. Fantastisch!
@kimvanvelzen Mooie tweet en actie! Mag ik de jubilaris een dagdeel ondersteuning/reflectie aanbieden bij de zorgcase ?
— Ap van der Pijl (@ApvanderPijl) 29 april 2015