Peer-to-peer horeca: de huiskamerrestaurantweek
Ik las vandaag op Horeca Entree een artikel over de Huiskamerrestaurantweek. Niet weer een restaurantweek is het eerste wat ik dacht. Dit is echter een heel ander initiatief. Elke hobbykok van Nederland kan zijn of haar huiskamer aanbieden voor het verzorgen van een diner. Leuk, ik kan lekker als hobbykok eten bij een andere hobbykok samen met gelijkgestemde food-lovers. Helaas, de BEM (Bureau Eerlijke Mededinging) denkt hier heel anders over. Deze tegen valse concurrentie organisatie waarschuwt zelfs (voor) deze huiskamer restaurants: ‘horeca is geen hobby, maar een professioneel vak dat omgeven is met wettelijke regels en voorschriften’. Ook roept de BEM alle gemeenten en de Voedsel- en Warenautoriteit op proactief en preventief toezicht te houden en te handhaven waar noodzakelijk. Het klopt allemaal, horeca is geen hobby en er zijn heel veel regels en voorschriften maar met zo’n houding en reactie is de horeca echt niet geholpen.
Peer-to-peer zaken doen
Steeds vaker vertrouwen we op ons netwerk en gunnen we zaken aan elkaar op basis van onze netwerkrelatie. Dit fenomeen, peer-to-peer zaken doen zonder tussenkomst van een traditioneel instituut zien we dan ook steeds vaker ontstaan. We crowdsourcen voor kennis, crowdfunden voor financiering en vertrouwen op de wisdom of the crowd in plaats van te vertrouwen op de traditionele instituten. Een mooi crowdfunding voorbeeld is Petra de Boevere met de financiering van haar nieuwe slijterij. Zij haalde in enkele maanden €100.000 op door de uitgifte van €1.000 leningen met een rendement van 20% geheel in drank.
Huiskamerrestaurants concurrentie voor de horeca?
De Huiskamerrestaurantweek vind ik een heerlijk voorbeeld van peer-to-peer horeca. Er komen in Nederland steeds meer hobbykoks, mensen die het gewoon heel leuk vinden om te koken. Deze gelijkgestemden zoeken elkaar graag op voor etentjes en dat kan nu ook bij deze restaurantweek. Leuk toch dat je nu als hobbykok bij een andere hobbykok kunt proeven en daar ook inspiratie kan opdoen. Ja er moet voor worden betaald, maar dat lijkt mij normaal als bijdrage in de kosten. Winst maken of een horecaonderneming starten is volgens mij echt niet het doel van deze hobbykoks, die willen koken en showen wat ze kunnen. Waarom zou je dit als horecabedrijf willen aanmerken? Omdat er voor moet worden betaald of is er de angst bij de horeca dat het echte concurrentie is omdat mensen dan (nog) minder uit eten gaan? Dat laatste gebeurt inderdaad al een hele tijd onder druk van de crisis en als gevolg van de matige prijs-kwaliteitverhouding in veel restaurants. De gast is kritischer op zijn portemonnee en op wat die daar voor krijgt aan waarde en beleving. Aan dat laatste is de horeca zelf schuldig en daar kunnen ze dus ook zelf iets aan doen. Het aantal huiskamerrestaurants is ook nog heel beperkt in Nederland dus echte concurrentie is het niet, wel een duidelijk signaal in wat de behoeftes van de gast zijn en worden. De ene keer wil je lekker uit eten in een gewoon restaurant, de andere keer in een huiskamerrestaurant in een hele andere sfeer. De slechte huiskamerrestaurants zullen snel weer verdwenen zijn want peer-to-peer negatieve reclame doet snel de ronde. De goede zullen floreren, dat zijn dan ook hele goede koks waarschijnlijk en dan ligt er direct een kans voor de horeca: aannemen die hobbykok want goede medewerkers zijn dun gezaaid! Wat de BEM doet is een sfeer zaaien van angst en dat straalt af op de horeca. Een traditioneel instituut die nu gepassioneerde hobbykoks gaat aanpakken kan nooit in het voordeel van horecabedrijven uitpakken. Nog even en dan mag je ook geen Amerikaanse stijl feestjes meer organiseren omdat het zaaltje bij het lokale restaurant leeg staat.
Kansen voor de horeca
In plaats van aan de bedreigingen dacht ik direct aan de kansen voor de horeca. De hobbykok is een specifieke niche groep; zij hebben een grote passie voor alles wat met eten en koken te maken heeft. Ik zou als horeca-eigenaar direct aan de slag gaan:
- Help de hobbykok van het huiskamer restaurant in jouw buurt met recepturen, productinfo en winkels waar de beste producten te koop zijn.
- Maak een speciale aanbieding voor de gasten van het huiskamerrestaurant om bij een andere gelegenheid bij jou te komen eten.
- Ga zelf eten bij een hobbykok en toon je passie voor food. Dan kom je direct in dialoog met jouw doelgroep voor je eigen restaurant. De waardevolle informatie die je dan krijgt is onbetaalbaar.
- Geef tips over wijn in combinatie met gerechten en vertel waar deze wijn te koop is. Dat lijkt mij ook een mooie kans voor wijn (web)winkels.
- Omarm het in plaats van het te bestrijden, werk samen, deel je kennis, leer er van en doe er uiteindelijk je eigen voordeel mee.
Ik hoor een heleboel horeca-eigenaren al denken: ‘en wat levert mij al dat geven op?’. Je krijgt wat je geeft en dat geldt ook voor de horeca.
- Je krijgt een unieke kans om direct contact te hebben met (potentiële) gasten en hobbykoks die een bovengemiddelde interesse in eten en uit eten gaan hebben. Wat zijn hun behoeftes als ze uit eten gaan in een restaurant, waar kun jij hen mee helpen als ze bij jou komen eten.
- Door te geven bouw je aan een duurzame relatie. De hobbykok (en de gasten) zullen niet uitgepraat raken met elkaar en met hun netwerk over de tips en adviezen die ze van jou hebben gekregen. Die vorm van (peer-to-peer) promotie is betrouwbaar en van grote waarde, daar kun je niet tegenop adverteren. Hiermee kun je ook ‘top of mind’ worden voor deze groep als ze aan een restaurant denken. Top of mind, dat wil elk bedrijf! Multinationals geven kapitalen uit aan campagnes om ‘top of mind’ te worden bij de consument en jij als horeca ondernemer krijgt deze kans nu vrijwel gratis.
- Inspiratie en dan een keer vanuit een geheel andere hoek voor je eigen restaurant en menukaart. Dat kan ook heel verfrissend zijn.
Ik zie genoeg kansen. Niet iedereen denkt daar zo over getuige een discussie op twitter die ik heb verzameld in Storify.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Opmerkingen, aanvullingen, terechtwijzingen, alles is welkom in de comments. Zijn huiskamerrestaurants een concurrent voor de traditionele horeca?
Credits en © afbeelding: Kyonne Leyser