Hotel, restaurant en groentetuin op de Veluwe
Weg van de hippe horeca in de Randstad, op de Veluwe, zit een hotel restaurant waar de groente uit de grond op het bord komt. Enige tijd terug las ik over het concept ‘Vers uit eigen tuin’. Verrast en verbaasd omdat het een concept blijkt te zijn van Van der Valk. De koning van de ingeblikte appelmoes met rode kers die vers van eigen land gaat koken. Vast een marketingding van een slimme horecafamilie. Via Twitter ontstond er een conversatie met @FranceskaKookt en @Zaligzoet. Het blijkt dat Van der Valk hotel de Cantharel het concept inmiddels heeft geïntroduceerd. Er is maar één manier om te kunnen bepalen hoe echt een concept is: het zelf ervaren. Op naar Apeldoorn dus.
Een hotel, restaurant en meer
Een groentetuin, een bijenhotel en een paardenhotel. Het lijkt meer op een boerderij dan op een Van der Valk hotel.
Achter het hotel zit de tuin. Een hectare vol met groente en kruiden. Het staat vol met lollo rosso, kropsla, munt, diverse koolsoorten en lenteui. Vier tuinmannen verzorgen de groentetuin en in het midden staat een tent. “Hier kun je met groepen eten” vertelt de tuinman. “Uit de praktijk is gebleken dat we te veel groente verbouwen om in het restaurant te gebruiken. Daarom kunnen mensen hier zelf een zak groente oogsten voor 2,50 euro. Ook voeden we het Veluws varken van de menukaart met onze groente”. Betalen voor de groente gebeurt op basis van vertrouwen. Het geld doe je in een melkbus.
Natuurlijk komt de groente uit eigen tuin, de honing uit het eigen bijenhotel en er wordt samengewerkt met lokale producenten voor vlees
Proeven
Na de positieve verrassing over het concept moet er natuurlijk gegeten worden. Hotel de Cantharel heeft een heerlijk en groot terras. Het zit vol met een mix van zakelijke gasten en vakantiegangers. De menukaart heeft een aantal van de bekende Toekangerechten, maar vooral ook gerechten met Veluwse producten. “Natuurlijk komt de groente uit eigen tuin, de honing uit het eigen bijenhotel en er wordt samengewerkt met lokale producenten voor vlees” vertelt Jeroen, de General Manager. Hij is zich vriendelijk komen voorstellen nadat hij een aantal tweets voorbij zag komen. Jeroen heeft alles online gevolgd; vanaf het moment dat we er weken geleden over spraken tot onze eerste ervaring bij zijn hotel. Slim!
De lunch is goed. Rode biet met zwezerik (die iets krokanter had gemogen) en ijs met aardbeien, rabarber en honing uit het eigen bijenhotel.
Conclusie
De rit naar Apeldoorn was het waard. Dit is een horecabedrijf dat bewust bezig is met haar toekomst.
- Stap voor stap werken aan zelfvoorzienendheid in productie
- Samenwerken met alle ketenpartners
- Vol overgave en overtuiging dagelijks werkt vanuit een eigen visie
- Ook aan educatie voor jonge mensen doet middels projecten met de groentetuin
Jeroen van Hotel de Cantharel wil dit (nog) niet van de daken schreeuwen. Hij gelooft in (digitale) word of mouth; laat de gasten hun positieve ervaring maar vertellen, dan komt het goed. Mooie filosofie.
En toch..
Digitale word of mouth
Ik zou in de, online en socialmedia, communicatie meer lading geven aan dit concept én de uitvoering. Meer zichtbaar zijn met het verhaal; dat verdient dit bedrijf en is waardevol voor mensen die behoefte hebben aan verse lokale producten. De ingrediënten voor goede (digital) storytelling zijn hier allemaal aanwezig. Op de juiste manier ingezet en uitgevoerd geeft dat de word of mouth communicatie van gasten een nog positievere lading en een sterker effect.
Het was een zonnige dag in veel opzichten!
Van het bezoek heb ik een video gemaakt. Het is mijn eerste video-opname en montage en daar is nog een lange, maar mooie weg in te gaan om te leren.
Ik adviseer, spreek en schrijf over trends en online ontwikkelingen in foodservice & hospitality en doe dat vooral vanuit persoonlijke ervaring. De concepten heb ik zelf gezien en ervaren tijdens een van mijn reizen over de wereld. Tijdens deze reizen ga ik op zoek naar trends en innovaties om te vertalen naar kennis en inspiratie voor mijn presentaties en klanten. Zowel die aan online als de offline kant. Privé en zakelijk komen hier samen in mijn grote liefde voor eten, gastvrijheid en reizen. Dat is ook te volgen op Instagram.
Een omgekeerde disclaimer
De reizen die ik maak en de horecabedrijven waar ik over schrijf bezoek ik voor eigen rekening. Ik investeer hier veel tijd en geld in omdat het een belangrijk onderdeel is om klanten goed van dienst te kunnen zijn. Indien de reis op uitnodiging of gesponsord is, zal dit duidelijk vermeld staan in een disclaimer.