#KIMpressions: over bloggen, reizen en social marketing
‘Tsjechië: het neusje van de zalm’ staat online op de website van Reisbijbel. Op uitnodiging van Czech Tourism heb ik dit land culinair mogen ontdekken. Het verslag van mijn reis komt niet in een printmagazine maar alleen op mijn eigen blog en op een aantal websites te staan.
Deze manier van social marketing, samenwerken met bloggers, is een nieuwe kans voor destinatie marketing organisaties (DMO’s) in het promoten van een reisbestemming. Waarom ik dit als blogger doe zonder betaald te krijgen? Ik vind het heerlijk om mijn passie voor reizen, eten en hospitality te combineren met mijn (marketing)kennis van deze onderwerpen en dit op een nieuwe manier te kunnen delen.
USP’s in het werken met bloggers
Door de opkomst van online en sociale media zijn er nieuwe marketingkansen ontstaan. Samenwerken met bloggers is er daar één van en deze social marketing biedt unieke kansen aan DMO’s.
- Actueel: bloggers delen content via hun blog en social media. De informatie is altijd actueel en uit de eerste hand. De informatie in reisgidsen kan snel gedateerd zijn, zeker wat betreft hotspots en horeca.
- Interactie en vertrouwen: via social media kan er makkelijk interactie worden opgebouwd. Vanuit interactie kan er worden gebouwd aan een relatie. Bloggers geven vaak graag tips en vinden het leuk om te communiceren. Hierdoor wordt de informatie authentieker en vaak betrouwbaarder dan de reguliere marketing van een bestemming.
- Multimedia exposure: de content wordt gedeeld op veel verschillende manieren. Niet alleen in tekst (blogs) maar vooral ook in foto’s en video’s. Vaak is dit sprekender en uitgebreider dan de algemene informatie met reclamefoto’s.
- Duurzame content: de online content kan eenvoudig en over een langere periode verspreid worden gedeeld. Inspelen op actualiteit kan ook sneller.
- Ambassadeurs: bloggers zijn vaak ook ambassadeurs voor een bestemming. Het uitgangspunt van bloggen is de persoonlijke passie. Die passie delen bloggers graag, veel en het liefst met de hele wereld.
Deze manier van social marketing kan ingezet worden voor een land, een regio of een stad. Het kan om een algemeen beeld van een bestemming gaan of over een specifiek niche-onderwerp zoals cultuur, festivals of culinair. Ik ben als blogger onafhankelijk, werk niet volgens een script van de faciliterende organisatie en accepteer ook geen vergoeding of loon. Ik bepaal zelf waar ik over blog, wat ik deel en via welke social media en onlinekanalen ik dat doe. Deze uitgangspunten zijn voor mij van groot belang om mijn betrouwbaarheid en onafhankelijkheid te waarborgen. Het is dus geen vorm van betaald journalisme.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn verslag over culinair Tsjechië. Heb je nog tips of vragen, laat het mij gerust weten. Zelf ga ik nu verder genieten van de Turkse zon. Nee, geen blogreis maar lekker genieten van zomers weer.