#KIMpressions: STEM OP ONS
Vrijdagmiddag, ik loop door de koopgoot in Rotterdam en het is er druk. Sommige mensen lopen direct naar een bepaalde winkel toe, anderen zijn aan het windowshoppen. Ineens staat er middenin de koopgoot een marketeer met een groot bord ‘Wij zijn genomineerd voor een prijs, STEM OP ONS’. De marketeer klinkt enthousiast dus ik blijf staan om naar het verhaal te luisteren.
“Ik heb je stem nodig, hier is onze brochure met wat ik verkoop. Ik bied de beste en mooiste producten. Stem op ons!”
Ik loop door zonder dat de boodschap is doorgedrongen. Aan het einde van de koopgoot zie ik de volgende marketeer staan met een groot bord…
Nee dit is niet in werkelijkheid gebeurd. Althans, niet in de koopgoot. Het is wat ik deze week meerdere hospitalitybedrijven online heb zien doen. Campagne voeren omdat het bedrijf genomineerd is voor een prijs. Hoe komt de campagne tot stand? Is het de marketeer die op eigen initiatief bedenkt ‘ja, twitter werkt’, is dit onderdeel van een groter strategisch plan, heeft de directie gezegd ‘we hebben twitter, dat is toch gratis’? Ik verbaas mij hierover. De traditionele marketing lijkt wel volledig ondergesneeuwd te raken door de nieuwe, natuurlijk veel hippere manier: social mediamarketing. Waarom? De traditionele marketingwetten zijn nog niet volledig dood!
Social hospitality
In de Nederlandse hospitality-industrie zie ik het fenomeen ‘we moeten iets met social media’. Hotels, restaurants, cafés, cateraars willen (of moeten) iets doen met social media. Maak voor nu eens pas op de plaats! Ga eerst in en met de eigen medewerkers in de organisatie aan de slag. Pas als die (organisatie)cultuur sociaal is kun je op een effectieve manier social media faciliterend aan de mensen laten zijn. Social media inzetten hoort nooit het doel op zich te zijn. Nu wordt er kostbare tijd besteed aan social media en voor veel organisaties is die nu nog contraproductief. De resultaten zijn vaak navenant; er wordt geen waarde gecreëerd, er is onvoldoende aandacht voor manieren die nu nog wel effectief zijn en vaak ontstaat vanuit frustratie de self-fulfulling prophecy ‘zie je wel, social media werkt niet’. Ik zeg niet dat er stil moet worden gezeten. Natuurlijk zal ieder bedrijf zich moeten afvragen wat social media voor hun interne organisatie, stakeholders, marketing en voor de toekomst van het bedrijf betekent. Daar zal dan separaat aan de huidige bedrijfsvoering een apart leer- en ontwikkelprogramma voor moeten zijn. Ga in ieder geval alvast luisteren naar wat er online over je wordt gezegd. Dat kan je helpen met het ontwikkelen van een toekomstvisie en het is heel nuttig om te weten.
Social=relatie
“Wij zijn genomineerd, stem op ons” is een voorbeeld van het actiematig inzetten van sociale media. Daar is niks mis mee, integendeel, het kan uitstekend werken. Maar als je mensen wilt activeren om iets te doen voor jou, zul je een relatie met hen moeten opbouwen en pas dan kun je gaan activeren (de call 2 action). Zonder visie en met enkel actiematig werken of veel en hard roepen via sociale media bouw je niks op. Er ontstaat geen sociale structuur en dus ook geen opbouw van relaties. Hospitalitybedrijven hebben een heel arsenaal aan traditionelere marketingmiddelen die voor een stem-op-mij-actie kunnen worden ingezet. Vaak zijn die nu nog veel effectiever. Gebruik die dan en bouw tegelijkertijd aan nieuwe middelen. De overvolle gereedschapskist van social media verandert vaak en snel maar de kerngedachte van social media (en social business) is er, blijft er en zal verder evolueren.
Ik ga volgende week weer naar de koopgoot, niet om te winkelen maar om te kijken welke marketeers er staan. Wil jij mee, laat dan vooral een bericht achter in de comments.