#KIMpressions: Social Sheraton
Vandaag de start van een wekelijkse zondagrubriek: #KIMpressions.
In deze rubriek zal ik voorbeelden belichten die laten zien hoe je van online naar offline (en vice versa) verbinding maakt met de consument, gast of reiziger. De focus zal liggen op de food (retail), hospitality en travel industrie.
Ik reis graag en kies heel bewust mijn hotels. De ene keer op prijs, een andere keer op ‘must see before I die’ en dan weer op ‘wannahave faciliteiten’ zoals een infinity pool. Ik heb dus meerdere soorten doelgroepen in mij zitten. Dat maakt het voor hotels niet eenvoudig in hun traditionele marketing. De sociale media doen dat wel.
Sociale media is hospitality
Ongeacht welke keuze er wordt gemaakt, mens zijn we allemaal en gastvrije oprechte aandacht is waar we universeel van in katzwijm raken. Sociale media biedt die mogelijkheid, mits dit natuurlijk op de juiste manier wordt ingezet. Sociale media is online hospitality: gastvrijheid, vermaak, informatie en service is wat er wordt geboden. Klinkt alsof je echt in een hotel, attractiepark of restaurant bent, toch?
Van offline naar online gastvrijheid
Ik ben nog niet onder de indruk van de manier waarop de Nederlandse hospitality industrie sociale media ontdekt en inzet. Veel push marketing en te weinig gericht op converseren, gastvrijheid en relevant zijn. Juist in het online omzetten van hoe je dagelijks gastvrij en relevant bent voor de gast ligt de kans.
Instagram Moments welkom
Jen Pollack Bianco is een bloggende wereldreiziger. Die volg ik graag en zo kwam ik dit voorbeeld tegen. Jen arriveert in het Sheraton Bratislava vanuit Los Angeles en op haar kamer ligt een Instagram Moments boek.
Gepersonaliseerd door een handgeschreven(!) notitie… As we know that Jennifer loves to take Instagram pictures, we thought you’d enjoy this hand-picked selection of 25 of our most favorite shots of Bratislava…
Via de QR code achterop het boek kom je op de Pinterest pagina van het hotel waar Instagram foto’s van Bratislava op volgorde van afstand van het hotel zijn verzameld! Hiermee krijgt het ‘betonblok hotel’ Sheraton een menselijk gezicht, ervaar je gastvrije persoonlijke aandacht én krijg je relevante bestemmingsinformatie.
Ik heb (uiteraard) gevraagd of dit Instagram Moments standaard is voor elke gast. Dat is het niet maar het geeft wel duidelijk aan dat dit hotel er veel aan doet om te weten wie ze als gast ontvangen en dan de zo belangrijke conversatie opzoekt. De twitter conversatie tussen Jen, Sheraton Bratislava en mij vind je hier. Ik heb via e-mail contact gehad met Jen en over relevant gesproken, ze is nu in Praag waar ik ruim een week geleden op culinaire reis was en heb haar als dank kunnen helpen met culinaire tips.
Hebben jullie nog goede sociale voorbeelden uit de hospitality dan hoor ik die graag!
Bron: Jen Pollack Bianco, My life is a trip
Last but not least, de naam #KIMpressions is met dank aan Emiel Stubbe.