Revolutie! Ik wil een eetcultuur!
Vandaag is het Food Revolution Day. In een eerder blog op Foodnext.nl schreef ik al uitgebreid over deze actie. Het doel van de dag is om mensen te inspireren en bewust te maken van hun eetpatroon en om de missie voor goed eten en voedseleducatie te ondersteunen. De Jamie Oliver Foundation is de drijvende kracht achter dit initiatief. Jamie wil dat het een dag wordt waarop ‘foodlovers’ over de hele wereld hun kennis, talenten en producten delen binnen lokale communities.
Ik leef om te eten!
Bij de missie voor goed eten moest ik gelijk terugdenken aan mijn reizen. Italië, Thailand, Vietnam, dat zijn landen waar ik goed, zelfs fantastisch heb gegeten. Het gevoel wat ik krijg bij fantastisch eten is onbeschrijflijk mooi en zo belangrijk in mijn leven. Eten is voor mij een intieme beleving, het gaat veel verder dan de functionele rol ‘om in leven te blijven’. Ik leef nu om te eten en mijn overtuiging is dat de grond hiervoor te vinden is in mijn kindjaren. Ik ben in Korea geboren en heb in een weeshuis geleefd; gebrek aan genoeg en goed eten en ervoor vechten om te kunnen overleven. Eenmaal in Nederland bleef eten erg belangrijk voor mij. Hier is geen gebrek aan eten, keuzes in overvloed en voor kwaliteit kun je kiezen zelfs met een beperkt budget. Van jongs af aan stond ik dus in de keuken om te helpen met koken, zorgde bij verjaardagen voor de hapjes en de bediening en niet verrassend, ben ik later gaan werken in de horeca.
Eetcultuur
Terug naar mijn reizen. Vaak leef ik van maaltijd naar maaltijd met tussendoor een kleine snack. Opvallend is dat in Italië, Thailand en Vietnam goed eten bij de cultuur hoort. Er wordt aandacht aan besteed, er wordt gekookt met lokale producten en het is een sociaal moment. In die landen zie je dus ook veel meer lokale markten, verse producten en vaak lokaal geproduceerd of gevangen. In de grote steden in de Zuidoost-Aziatische landen zie je tegenwoordig ook de grote fastfood ketens in het straatbeeld. Nog ver in de minderheid ten opzichte van de foodkarretjes en de lokale fastfoodbedrijven. Dat is namelijk heel opvallend, ook in die steden vind je fastfood maar dan is het van goede verse producten, ter plekke bereid en super smaakvol. Bij dit thema kwam direct dit beeld weer bij mij op: Vietnamese vrouwen die bij laag water oesters steken om op de lokale markt te verkopen.
Mijn revolutie
Gelukkig zie ik ook steeds meer concepten die goede, verse producten, snelle bereiding en makkelijk-om-mee-te-nemen combineren. Retailachtige horeca heeft een grote toekomst. Belangrijk is wel dat bedrijven heel bewust kiezen voor goede en zoveel mogelijk lokale producten. De consument zal bedrijven kritischer dan ooit volgen, onder andere via de sociale platformen. Transparantie in hoe de bedrijfsvoering is, met welke producten er wordt gewerkt en waar deze vandaan komen is derhalve noodzakelijk om succesvol te zijn. We weten dat digitale en sociale media revoluties teweeg kunnen brengen. Misschien zal hierdoor ooit een echte eetcultuur in Nederland ontstaan. Dit is mijn Food Revolution Day!