Werken voor de voedselbank in ruil voor een Facebook ‘Like’
Facebook en zeker de nieuwe timeline vraagt van bedrijven om met goede content echt hun fans te binden. Die goede content wil je zo breed mogelijk verspreid hebben in de sociale netwerken van je fans. Een volume aan ‘likes’ is dan toch nodig om ‘sociaal op de kaart’ te komen. Facebook hanteert strikte regels omtrent de timeline cover; je mag niets melden over kortingen, verkrijgen van producten of andere Facebook features. Een call to action voor een like is dus niet toegestaan. Hoe krijg je dan ‘likes’ op je Facebook zonder erom te hoeven bedelen?
Vindict wijn, een wijn webwinkel, heeft een leuke en vooral maatschappelijk betrokken manier bedacht om Facebook likes te verzamelen. Onder de titel ‘B Social’ vragen ze om een Facebook like maar daar gaan ze dan ook echt iets voor doen. Voor elke like gaat het Vindict team 3 minuten werken voor de voedselbanken pluspunten. Wel vragen, niet alleen zenden maar communiceren en zweten voor de steun van fans om onze medemens te helpen! De actie loopt tot en met 10 mei a.s. en wordt via verschillende kanalen gepromoot: Twitter, Facebook en de website. De mensen van Vindict spreken je ook echt persoonlijk aan zoals deze video van één van de eigenaren Huib Edixhoven laat zien.
Als extraatje kun je ook nog een Zuid Afrikaanse Fairtrade wijn kopen met korting en de opbrengst hiervan gaat ook naar de voedselbank.
Een interessante actie omdat hier ‘sociaal’ in meerdere opzichten naar voren komt. Niet alleen via communicatie en dialoog op de sociale platformen maar ook met echte fysieke en financiële hulp aan onze medemens.
Ik vind dit een mooi voorbeeld van een klein bedrijf die op een doordachte en betrokken manier met sociale media aan de slag gaat. Ken jij ook voorbeelden van sociale acties met een maatschappelijk betrokken initiatief dan hoor ik die graag.